Het begon met de vraag van veel bedrijven dat ze niet de juiste jonge mensen konden vinden én te maken hadden met een gebrek aan naamsbekendheid. Een uitdaging waar ook de wereld van de bodem voor staat. Zo kwam Jos Meessen van Meet the Youngsters op het idee om een platform op te richten met als tweeledige doelstelling: bedrijven helpen met hun employer branding richting jongeren én tegelijkertijd jongeren te helpen met hun arbeidsmarktoriëntatie en toekomstige beroepskeuze. ‘Daarbij ging het nadrukkelijk om tweerichtingsverkeer tussen student en bedrijf. Een oplossing die we daarvoor geboden hebben, is de inrichting van een platform waarop jongeren hun persoonlijk profiel kunnen invullen (www.meettheyoungsters.nl). Op basis van die informatie worden ze gematcht met bedrijven en kunnen ze rechtstreeks contact opnemen met deze bedrijven Maar bedrijven kunnen ook rechtstreeks contact opnemen met deze jongeren. Onze uitdaging was om nog een stapje verder te gaan.’
Mobiele escaperoom
‘Eerder hadden we al een mobiele escaperoom bij bedrijven ingezet om jongeren te enthousiasmeren voor technische beroepen,’ vertelt Jos Meessen verder. ‘Met die mobiele escaperoom, volledig afgestemd op de wereld van de procestechniek én op de belevingswereld van jongeren, gingen we scholen langs. Dat was een groot succes en jongeren vonden het supercool. Meer dan 5.000 jongeren hebben we op deze manier bereikt. Vervolgens kwamen we ook in contact met zand- en grindbedrijven. Hun reactie op onze aanpak was enthousiast. Zij zagen zich immers voor dezelfde uitdaging geplaatst; een geringe naamsbekendheid en weinig belangstelling onder jongeren om te kiezen voor een functie in hun sector.’
De wereld van zand en grind
Edwin Geraeds, Projectleider en adviseur Bodem en Water bij Kragten maakte deel uit van een stuurgroep die samen met Meet the Youngsters aan de slag ging. ‘De stuurgroep was samengesteld uit de vertegenwoordigers van speciaal voor dat doel in het leven geroepen consortium. Dat consortium bestond uit bedrijven die representatief waren voor een groot deel van de keten van de wereld van zand en grind: van ontgronder en aannemingsbedrijf tot en met betonbedrijf en ingenieursbureau. Kuypers Kessel, Koninklijke Smals, Kalle en Bakker Betoncentrales, L’Ortye, Vlassak, Van Nieuwpoort en Kragten waren de deelnemers. De volgend stap was om een mooie tool te ontwikkelen om onze ambities vorm en inhoud te geven.’
Game met moderne digitale technieken
Jos Meessen: ‘Al snel kwamen we op het idee van een bordspel. Dat klinkt ouderwets, maar is het niet. Het bordspel met de naam “De wereld van zand en grind” wordt gecombineerd met moderne digitale technieken: QR-codes, Virtual Reality Bril, een Augmented reality app, YouTube-filmpjes, een online versie van het spel et cetera. Door bijvoorbeeld een VR-bril op te zetten kom je letterlijk op de werklocatie terecht en word je ingewijd in de geheimen van bijvoorbeeld een zandzuiginstallatie. Veel van de technische snufjes die we gebruiken komen uit de wereld van de gaming en dat slaat aan bij jongeren. Het spel zal worden ingezet tijdens fysieke gastlessen op scholen met als doel om in eerste instantie in de regio Brabant en Limburg zo’n 1250 leerlingen van basisschool, VMBO en MBO te bereiken. ‘
Edwin Geraeds en Jos Meessen – eigen foto’s.
Voor studenten én eigen medewerkers
‘Naast naamsbekendheid en het enthousiasmeren van jongeren voor de wereld van zand en grind richten we ons nadrukkelijk ook op de eigen collega’s,’ licht Edwin Geraeds verder toe. ‘In de praktijk zie je dat sommige collega’s die gespecialiseerd zijn op een bepaald deelonderwerp het zicht op het groter geheel missen. Of, voor een kraanmachinist die al 25 jaar op een shovel werkt is het intensieve voor- of eindtraject van zand- en grindwinning vaak onvoldoende in beeld. Ook voor deze collega’s heeft het spel een toegevoegde waarde en ze komen teven in contact met nieuwe technieken die hun intrede in het werkveld zullen gaan doen. Je zou het bij wijze van spreken een vorm van “life-long -learning” kunnen noemen.’
Aangenaam verast
Edwin Geraeds en zijn collega’s zijn aangenaam verrast over het spel. ‘We zijn onder de indruk hoe je met zo’n spel de wereld van zand en grind in een breed perspectief kunt plaatsen. Ons eigen werkveld: van alle voorbereidende werkzaamheden in het kader van de vergunningverlening tot en met een verantwoorde herinrichting komt ook nadrukkelijk in beeld. Vaak wordt wel eens gedacht dat we het zand en grind uit de bodem halen en klaar is kees. Niets is minder waar: Van belang is dat het eindplan een bijdrage levert aan een aantal maatschappelijke opgaves zoals waterveiligheid, natuurontwikkeling, recreatie en energietransitie. Hiervoor gaat een intensief traject van milieueffectstudies, talloze onderzoeken, het ontwerpproces en afstemming met stakeholders aan vooraf voordat de vergunning verleend kan worden en de eerste schop de grond ingaat. Het spel wordt inmiddels gespeeld van Heerlen en Maastricht tot in het Belgische Tessenderlo. Nu is het ons om ervoor te zorgen dat enthousiaste spelers inderdaad onze collega’s van de toekomst worden!’
Kijk hier voor meer informatie.